متصدیان حمل‌ و نقل باید با استفاده از فناوری در کاهش حمل و نقل بدون بار(یکسر خالی) کامیون در صنعت لجستیک توجه کنند. با توجه به تلاش کسب‌وکارها برای بهینه‌سازی عملیات زنجیره تامین و کاهش هزینه‌ها، درک و توجه به حمل و نقل جاده‌ای یکسر خالی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این مقاله به پیچیدگی‌های یکسر خالی در صنعت حمل‌ونقل، از تعریف تا معایب و پیامدهای آن می‌پردازد. همچنین توصیه های عملی برای کاهش سفرهای یکسر خالی در عملیات حمل و نقل تجاری ارائه می دهد.

عبارت(Deadhead/Empty Miles) بمعنای میزان مایلی(واحد/مسافت) مسافتی است که یک کامیون بدون بار طی مسیر می کنید چه بمنظور برگشت به مبداء سفر یا رفتن به یک مقصد جدید بمنظور پیدا کردن بار جدید. این مقوله با طی مسافت یدک کش(Truck Tractor) بدون نیمه یدک(Trailer) کاملا متفاوت است(Bobtail). لازم به ذکر است که برگرداندن کانتینر کالای خالی شده نیز شامل این تعریف است.

طبق آمار 35% از مسافتی که کامیون ها در سال 2021 پیمودن یکسر خالی بوده است. یک کامیون خالی هنوز برای طی طریق نیاز به گازوئیل دارد چنانچه فرض کنیم سرعت مجاز کامیون 65(مایل بر ساعت) 105 (کیلومتر بر ساعت) و زمان مجاز رانندگی یک راننده کامیون 11 ساعت در روز باشد یک کامیون خالی در روز 715 مایل 1151 کیلومتر مسافت طی می کند. با توجه به میزان میانگین مصرف سوخت مورد نیاز یک کامیون از قرار 65 / 6(مایل/ گالن) 353/ 0 لیتر در هر کیلومتر ، 5 / 107 گالن 406 لیتر سوخت در روز مورد نیاز است.

اگر بهای هر گالن لیتر گازوئیل 28 / 4 13/ 1 دلار( بسته به کیفیت و استاندارد گازوئیل) باشد در نتیجه یک کامیون یکسر خالی در هر روز 460 دلار هزینه سوخت دارد. لازم به ذکر است این محاسبات بر اساس سال 2021 صورت پذیرفته است. در بحث ایمنی هم تحقیقات بیانگر این قضیه است که خطر تصادف یک کامیون خالی 5 / 2 برابر یک کامیون پر است.

موسسه تحقیقات حمل و نقل آمریکا(ATRI) اعلام نموده است که در دهه گذشته، مسافت پیموده شده یکسر خالی کامیون ها 15 تا 20 درصد از مسافت طی شده در حمل و نقل کالا را تشکیل می دهند که این خود بیانگر آن است که صنعت حمل و نقل جاده ای کالا هزینه های قابل توجهی را متحمل شده است. اداره آمار حمل و نقل می گوید 87 میلیون تن CO2 را می توان در سفرهای غیر درآمدی یا خالی ردیابی کرد. در بعضی از کشورهای اروپایی نیز بطور متوسط حدود 30 درصد سفرها یکسر خالی بوده اند. که در قسمت های آتی این مطلب به تجزیه و تحلیل این موضوع خواهیم پرداخت.

معایب حمل و نقل یکسر خالی کامیون ها

معایب حمل و نقل یکسر خالی کامیون ها

اگرچه صنعت حمل و نقل کالا توسط کامیون های کشنده(تریلی)، به ضرورت و اهمیت سفرهای یکسر خالی پی برده است، حمل و نقل جاده‌ای یکسر خالی می‌تواند منجر به زیان‌های قابل توجه و پیامدهای منفی برای این کسب و کار شود؛ که از جمله آن به موارد ذیل می توان اشاره کرد:

  • افزایش هزینه های عملیاتی، تریلرهای خالی به اندازه تریلرهای بارگیری شده سوخت مصرف می کنند، اما در طول این سفرها هیچ درآمدی ایجاد نمی کنند. در نتیجه افزایش مصرف سوخت و نیازهای تعمیر و نگهداری، کسب و کار متحمل هزینه های اضافی می شوند.
  • محدودیت بهره وری، زمان بیشتری که صرف سفرهای غیرمولد بین مقاصد می شود به جای جابجایی کارآمد محموله از یک مکان به مکان دیگر، کارایی عملیاتی کلی را کاهش می دهد.
  • تأثیر منفی زیست‌محیطی، سفرهای یکسر خالی بیشتر منجر به انتشار کربن بیشتر و افزایش فرسودگی و استهلاک جاده‌ها به دلیل سفرهای غیرضروری و بدون منفعت اقتصادی می‌شود.
  • شرایط رانندگی پر مخاطره تر، اداره و کنترل یک تریلر خالی با تریلر حامل کالا متفاوت است. به دلیل وزن سبک تر، ناپایدارتر است. در نتیجه، رانندگانی که از یدک خالی استفاده می کنند ممکن است در هنگام بادهای شدید یا شرایط ترمز ناگهانی با خطرات بیشتری مواجه شوند. مورد دیگر در رفتار مخاطره آمیز اینکه راننده پس از تخلیه بار و بمنظور برگشت به مبداء بارگیری و یا تلاش و تعجیل برای یافتن بار جدید رفتار مخاطره آمیز از جمله سرعت را مرتکب شده و ایمنی را به مخاطره می اندازد.
  • فرصت‌های درآمدی از دست رفته، هر مایل طی مسافت بدون بار در یک کامیون خالی یک فرصت درآمدی از دست رفته است. سفرهای یکسر خالی می‌توانند به سرعت جمع شوند و منجر به ضررهای قابل توجهی برای شرکت‌های حمل و نقل و مالکان مستقل شوند.
  • استفاده ناکارآمد از منابع، سفرهای یکسرخالی سبب مصرف سوخت ودر نتیجه ایجاد هزینه، باعث ازدحام ترافیک، افزایش فرسودگی و استهلاک جاده و استفاده ناکارآمد از ساعات کاری راننده کامیون می شود. با بحران فزاینده کمبود راننده در این صنعت، برای سازمان‌ها حیاتی‌تر از همیشه است که با به حداقل رساندن سفرهای یکسر خالی در هر کجا که امکان‌پذیر است، بهره‌وری راننده را به حداکثر برسانند.

چگونه با بهره گیری از فناوری های نوین سبب حذف یا کاهش حمل و نقل بدون بار (سفرهای یکسر خالی) شویم:

راه های مختلفی برای کاهش حمل و نقل یکسر خالی کامیون وجود دارد. یکی از راه ها بهبود برنامه ریزی بار است. شرکت های حمل و نقل می توانند از نرم افزارهایی استفاده کنند تا به آنها کمک کند بارهای مسیر برگشت را شناسایی و رزرو کنند، بارهای برگشتی بارهایی هستند که در مسیر حرکت یک کامیون خالی باید جابجا شوند. این امر می‌تواند به کاهش مدت زمانی که کامیون‌ها یکسر خالی سپری می‌کنند کمک کند.

یکی دیگر از راه‌های کاهش یکسر خالی کامیون، استفاده از حمل‌ونقل میان‌وجهی است. حمل و نقل بین وجهی شامل جابجایی کالا بین انواع مختلف روش های حمل و نقل مانند کشتی، قطار و کامیون است. این می تواند به کاهش سفرهای یکسر خالی که کامیون ها طی می کنند کمک کند.

شرکت های حمل و نقل همچنین می توانند از فناوری برای کاهش یکسر خالی استفاده کنند. به عنوان مثال، برخی از شرکت ها از ردیابی GPS برای نظارت بر حرکت کامیون های خود استفاده می کنند. از این اطلاعات می توان برای شناسایی فرصت هایی برای کاهش یکسر خالی استفاده کرد، مانند ارسال کامیون ها برای گرفتن و حمل بارهایی که نزدیک به مکان فعلی آنها قرار دارند. در ادامه نیز به سایر راه حل های پیشنهادی می پردازیم.

خدمات تلفیق بار

  • خدمات تلفیق بار

از سامانه هایی استفاده کنید که می توانند کامیون های خالی شما را با بارهای اطراف تلفیق کنند. این خدمات می تواند به شما کمک کند بارهایی را پیدا کنید که ممکن است در دسترس شما نباشند اما به خوبی با مسیرها و برنامه های ناوگان شما مطابقت دارند. به این ترتیب، یک کامیون دار ممکن است حتی پس از تخلیه شدن بار اصلی، هنوز بارهای دیگری در کامیون داشته باشد .

  • برنامه ریزی منعطف

گاهی اوقات، تنظیم زمان تحویل کالا می‌تواند فرصت‌های بیشتری را برای بارهای مسیر برگشت ایجاد کند. منعطف بودن در زمان‌بندی می‌تواند به معنای تفاوت بین رانندگی یکسر خالی و یافتن بار مسیر برگشت سودآور باشد. به همین دلیل مهم است که با برنامه‌های دیگر متصدیان حمل(فورواردرها) هماهنگ بمانید.

برنامه ریزی منعطف

  • مسیریابی بهینه

از نرم افزار مسیریابی پیشرفته برای برنامه ریزی کوتاه ترین مسیر یا مسیر با حداقل مصرف سوخت استفاده کنید. به عنوان مثال، این نرم افزارهای پیشرفته می توانند به یافتن فرصت‌های مناسب جهت بار برگشتی فوری کمک کنند، احتمال سفر یکسر خالی را کاهش داده و به پایش در برنامه‌های سفرهای بدون یکسر بار کمک می‌کند. مطمئن شوید که به طور منظم مسیرها را بررسی و تنظیم کنید. ارزیابی منظم مسیرها و عملیات می‌تواند ناکارآمدی‌ها و فرصت‌ها را برای ترکیب سفرها و کاهش سفرهای یکسرخالی آشکار کند.

مسیریابی بهینه

  • ارتباط بیشتر با سایر متصدیان حمل و نقل

برای همگام سازی کارها و حفظ حمل و نقل مقرون به صرفه، روابطی را با سایر بار فرابران و نمایندگان ایجاد کنید که می توانند بار برگشتی یا مسیرهای رفت و برگشت را به طور منظم به شما ارائه دهند. کسب و کار پایدار که از طرف شرکای قابل اعتماد به دست می‌آید، نه تنها باعث کاهش یکسر خالی می‌شود، بلکه درآمد قابل پیش‌بینی بیشتری را نیز به ارمغان می‌آورد.

ارتباط بیشتر با سایر متصدیان حمل و نقل

  • استفاده بیشتر از فناوری

سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌های فناورانه را مدنظر داشته باشید و همچنین یکپارچه سازی ابزارهایی که به بهینه‌سازی سفارش‌های بار و کاهش یکسرخالی کمک می‌کنند توجه ویژه نمایید. یک سیستم مدیریت حمل و نقل (TMS) اختصاصی دارای امکاناتی برای تجزیه و تحلیل داده های گذشته و انتخاب شایسته بهترین بارها و مسیرها است.

  • آموزش کارکنان

اطمینان حاصل کنید که همه اعضای تیم، به ویژه توزیع کنندگان و رانندگان، هزینه های مربوط به یکسر خالی را درک کرده و آموزش دیده اند تا با استفاده از ابزارها و استراتژی های موجود، آنها را به حداقل برسانند.

آموزش کارکنان

  • حمل بارهای با مقاصد متفاوت

وقتی کامیون داران چندین بار را در یک سفر تحویل می گیرند یا تحویل می دهند(MSTL، رانندگی یکسرخالی را کاهش می دهند و حمل و نقل را کارآمدتر می کند. برنامه‌ریزی دقیق توقف‌ها به این معنی است که می‌توانند از سفرهای اضافی اجتناب کنند و سفرهای یکسر خالی بین توقف‌ها را کاهش دهند.

حمل بارهای با مقاصد متفاوت

  • جداسازی تریلر

هنگامی که کامیون داران تریلرها(یدک ها) را در مکان های فرستنده یا گیرنده کالا برای بارگیری تخلیه بعدی رها می کنند، می توانند بلافاصله بار دیگری را بگیرند و از هدر رفتن بهره وری در حین انتظار جلوگیری کنند. این به آنها کمک می کند تا بهتر کار کنند و زمان بیکاری کمتری داشته باشند.

جداسازی تریلر

  • پایش تقاضای بازار

هماهنگی با آنچه در بازار اتفاق می‌افتد، مانند میزان بار مورد نیاز، چه چیز در صنعت متداول است و اینکه چگونه شرایط با فصول تغییر می کند، به دانستن زمان موجود بودن بار و برنامه‌ریزی مسیرها کمک می‌کند. تغییر برنامه ها بر اساس آنچه در بازار در جریان است به شرکت های حمل و نقل کمک می کند بهتر کار کنند و یکسر خالی کمتری را طی کنند.

پایش تقاضای بازار

  • ارزیابی عملکرد

نگاه کردن به داده‌های مربوط به نحوه عملکرد سازمانی به شرکت‌های حمل‌ونقل کمک می‌کند تا ببینند کجاها خوب کار نمی‌کنند و کجا می‌توانند بهتر عمل کنند. به این ترتیب، آنها می توانند برنامه های خود را طوری تنظیم کنند که مسافت های یکسرخالی کمتری را طی کنند و در بلندمدت پول بیشتری کسب کنند.

سخن پایانی:

برنامه ریزی با درایت و پویا برای مبارزه با حمل و نقل گران قیمت یکسر خالی ضروری است. با درک عواملی که به طی مسیر یکسر خالی کمک می‌کنند و استفاده از استراتژی‌هایی برای کاهش آن‌ها، می‌توانید هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهید و کارایی کلی حمل و نقل را به طور عمده افزایش دهید.

منبع: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای