ده تکنیک ساده برای کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره وری اقتصادی در کامیون ها

کاهش مصرف سوخت برای هر ناوگان حمل و نقلی بسیار حیاتی است. این کاهش می تواند به میزان 20% از کل هزینه های عملیاتی یک ناوگان باشد و نهایتا موجب کاهش چشمگیر هزینه های نهایی ناوگان شود.

بطور کلی می توان گفت بهترین راه برای بهبود مصرف سوخت در کامیون، کاهش سرعت، خاموش کردن کامیون در زمان توقف، پرهیز از رانندگی تهاجمی، تنظیم باد لاستیک ها و تنظیم موتور کامیون است. علاوه بر موارد ذکر شده نکات دیگری نیز وجود دارد که بسیار ضروری است.

بعنوان مثال در صنعت حمل و نقل کامیون آمریکا هزینه مصرف سوخت دیزل سالانه مبلغ 105 میلیارد دلار می باشد که این در واقع رتبه دوم بیشترین هزینه پس از هزینه نیروی انسانی است که شرکت های حمل و نقل با آن مواجه هستند.

هزینه سوخت 20% از هزینه های عملیاتی ناوگان است. لذا صرفه جویی در مصرف سوخت یکی از مهمترین موضوعات برای راننده و یا مدیر ناوگان جهت کاهش موثر هزینه ها است. در این مقاله سعی شده است که نکات مطرح عملی و اجرایی درون صنعت حمل و نقل و همچنین تحقیقات علمی، یک جا گرد آوری شود تا جامع ترین بررسی در مورد اینکه چه رفتارهایی سبب مصرف سوخت بیشتر می گردد ارائه گردد.

تحقیقات نشان داد مدیرانی که همین نکات ساده را رعایت می کنند قادر خواهند بود به میزان 30% در هزینه های سوخت صرفه جویی کنند. آمار بیانگر آن است که رعایت این نکات سبب گردیده که مسافت پیموده شده به ازاء هر لیتر سوخت افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد، بنحوی که مسافت پیموده شده از 6 مایل برگالن (2.5 کیلومتر بر لیتر) به 8.5 مایل بر گالن ( 3.6کیلومتر بر لیتر) تغییر پیدا کرده است.

در ادامه بدلیل اهمیت موضوع سعی شده است به تشریح این تکنیک ها بپردازیم. لازم به ذکر است که این عوامل با توجه به میزان نقش آنها در کاهش مصرف سوخت رتبه بندی شده و به ترتیب از بیشترین میزان تاثیر بیان شده اند.

ده تکنیک ساده برای کاهش مصرف سوخت:

 

پرهیز از سرعت

1-پرهیز از سرعت:

بیش از هر رفتار و عادت دیگری در رانندگی، سرعت بیش از حد ، سبب مصرف سوخت بیشتر می شود. بر اساس گزارش انجمن حمل و نقل و باربری امریکا (ATA) کامیون های که با سرعت 75 مایل بر ساعت (120کیلومتر بر ساعت) حرکت می کنند 27% بیشتر از کامیون هایی که با سرعت 65 مایل بر ساعت (104کیلومتر بر ساعت) حرکت می کنند سوخت مصرف می کنند.

بنابراین تحقیق محدود کردن سرعت کامیون ها به 65 مایل بر ساعت (104 کیلومتر بر ساعت) سبب می شود که صنعت حمل و نقل 8/2 میلیارد گالن (8/10 میلیارد لیتر) در مصرف سوخت دیزل در طول یک دهه صرفه جویی کند. لذا با توجه به دستگاه سرعت سنج کامیون، به راحتی می توان از سرعت گرفتن وسیله نقلیه جلوگیری کرد. در صورت نگرانی از عدم توجه رانندگان به محدودیت های سرعت می توان سرعت کامیون را با سیستم مدیریت ناوگان (Fleet Management System) مجهز به GPS کنترل کرد.

قابل توجه کسانی که با افزایش سرعت می خواهند در زمان صرفه جویی کنند، ممکن است که از تغییرات کم بوجود آمده بهت زده شوند. اگر بدانید که در هر 100 مایل (161 کیلومتر) یک کامیون با سرعت 75 مایل بر ساعت (120کیلومتر بر ساعت) بجای 65 مایل بر ساعت (104 کیلومتر در ساعت) حداکثر 12 دقیقه صرفه جویی می کند که این بسادگی ارزش هزینه های اضافی یا امکان مخاطرات ممکن را ندارد.

2- پرهیز از رانندگی تهاجمی:

مهمترین موضوعی که بعد از سرعت زیاد باید بر روی آن تمرکز نمود چیست؟ شتاب گیری در سرعت و ترمز گرفتن های مکرر است. بطور مثال در نظر بگیرید نحوه رانندگی بصورت توقف و حرکت های مداوم که وسیله نقلیه درگیر آن خواهد شد توسط یک راننده پر هیجان با افزایش سرعت ناگهانی و بلافاصله کاهش سرعت شدید در جاده های شلوغ و پر ازدحام را در نظر بیاورید.

آزمایشگاه ملی اُ. ای.کی ریدج در ایالت تنسی (Oak Ridge) یکی از بهترین منابع داده برای این موضوع است. محققان آن مرکز، تحقیقی را در سال 2017 منتشر نمودند که بیانگر این موضوع بود که صرفه جویی در مصرف سوخت خودروهای سبک دیزلی در سرعت بزرگراهی در امریکا صرفا با مهار رانندگی تهاجمی،می تواند بین 15% تا 30% بهبود یابد.

وزارت انرژی امریکا نیز از نتایج این تحقیق استفاده کرد و بیان نمود با پرهیز از رانندگی تهاجمی، تخمین زده می شود که پس اندار دلاری به میزان 26/0 تا 06/1 دلار به ازاء هر گالن گازوئیل مصرفی حاصل می شود. با این حال نتایج خودروهای سبک با کامیون های سنگین قابل مقایسه نیست و این غیر واقعی است که تصور کنیم تمام عادات رانندگی خشن و نا متعارف را می توانیم متوقف کنیم.

در یک مطالعه که در سال 2012 با در نظر گرفتن آنچه را که “رانندگی در شرایط واقعی” می نامیدند با یک دیدگاه محافظه کارانه تر 5% تا 10% کاهش در مصرف سوخت را به شرط اجتناب از ترمز و شتاب های شدید هنگام رانندگی و یا 20% کاهش مصرف سوخت را برای موارد خاص رفتارهای تهاجمی در نظر گرفت. در هر صورت یک نکته واضح و مبرهن است که رانندگی تهاجمی یکی از بزرگترین روش های مصرف سوخت است.

پرهیز از روشن ماندن موتور در زمان توقف یا درجا کارکردن

3- -پرهیز از روشن ماندن موتور در زمان توقف یا درجا کارکردن:

روشن بودن موتور یک کامیون سنگین در هنگام توقف (درجا کار کردن موتور) در هر ساعت باعث مصرف 8/0 گالن (3 لیتر) گازوئیل می شود. عادت روشن گذاشتن موتور ماشین در زمان توقف به سرعت رو به فزونی است، به خصوص زمانی که کامیون داران خودروی خود را در زمان توقف برای استراحت ساعت ها روشن نگه می دارند در واقع طبق یک برآورد، روشن ماندن کامیون در زمان توقف جهت استراحت، سالانه 1.1 میلیارد گالن (78/3 میلیارد لیتر) سوخت مصرف می کند.

روشن ماندن موتور خودرو در زمان توقف سبب افزایش آلاینده ها و همچنین فرسودگی و استهلاک موتور و در نتیجه منجر به افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو می گردد. اجتناب و پرهیز از روشن ماندن موتور خودرو در زمان توقف، شاید بهترین راه حل جهت تغییر خط مشی شرکت به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت باشد. این راه حل از طریق بکارگیری یک سیستم مدیریت ناوگان FMS که در آن زمان های روشن بودن موتور کامیون هنگام توقف ثبت و مدیر ناوگان را در صورت فراتر رفتن از میزان تنظیم شده مطلع می سازد، امکان پذیر خواهد شد.

گزینه دیگر جهت پرهیز از این مشکل استفاده از فناوری سیستم استارت (روشن/خاموش) خودکار (AESS) است که بصورت خودکار موتور کامیون را روشن و خاموش می کند تا دمای کابین راننده را در دمای معقولی نگه دارد و زمان روشن ماندن مداوم موتور در حالت توقف کامیون را کاهش دهد. طبق یکی از گزارش های AFDC (مرکز داده های سوخت های جایگزین) نصب این سیستم ها نسبتا ارزان است ، اما فقط در آب و هوای بسیار سرد کمترین صرفه جویی را می دهند.

4- تنظیم موتور:

چنانچه موتور وسیله نقلیه شما تنظیم نباشد یا در تست آلایندگی مردود شده باشد، تنظیم موتور باعث افزایش صرفه جویی اقتصادی در مصرف سوخت خواهد شد. به هرحال این روش صرفه جویی در سوخت (تنظیم موتور) اطلاعات جدیدی جهت پشتیبانی از این فرضیه را ندارد.

بر اساس بهترین مطالعه موجود که توسط شرکت تجزیه و تحلیل انرژی و محیط زیست( Energy And Environmental Analysis ) انجام شده تعمیرات موتور می تواند منجر به بهبود 1/4 % مصرف سوخت گردد. نکته قابل توجه اینکه این آمار مربوط به 2 دهه پیش است و در مورد کامیون ها، امروزه با تکنولوژی های پیشرفته در مصرف سوخت صادق نمی باشد.

لذا توصیه دیگر در عملکرد صحیح موتور خودرو تعویض مرتب روغن موتور و همچنین تعویض فیلتر سوخت است که این مورد غالبا در مورد خودروهای گازوئیلی مورد غفلت قرار می گیرد.

تنظیم باد لاستیک

5-تنظیم باد لاستیک:

زمانی که لاستیک های کامیون کم باد می شوند ، کار خود را به خوبی انجام نمی دهند و خودرو برای جبران آن ، سوخت بیشتری می سوزاند.

طبق گزارشی که در سال 2006 توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها (NHTSA) منتشر شد، می توان انتظار کاهش 2/0 درصدی مسافت پیموده شده به ازاء واحد سوخت را به ازاء هر یک واحد PSIکمتر از فشار باد لاستیک توصیه شده داشت. اگر باد لاستیک های خودرو را تنظیم نگه دارید نسبت به زمانی که بطور متوسط 10 PSI کمتر از میزان توصیه شده باشد شما می توانید تا 2% در مصرف سوخت صرفه جویی کنید.

در گزارش دیگری که توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها (NHTSA) در سال 2001 در مورد یک ناوگان منتشر شده ، نشان داد که یک سوم وسایل نقلیه حداقل یک لاستیک به شدت کم باد دارند لذا کم بادی لاستیک ها ممکن است مشکلی بزرگتر از آنچه شما تصور می کنید باشد.

 

6-بهینه سازی مسیر:

مسیر یابی یک نکته بسیار حائز اهمیت و مفید برای کامیون های حمل و نقل محلی با توقف های متعدد قبل از بازگشت به پایانه عملیاتی است. کارآمدترین مسیری که باید طی کرد کدام است؟ کدام مسیر در کدامین ساعت روز کمترین ترافیک را خواهد داشت؟ این مسائل همانند یک پازل پویا است که باید تحت نظر بگیرید و به همین دلیل است که ناکارآمدی ها بیشتر می شود.

قویا توصیه می شود که به دنبال یک نرم افرار مسیریابی و ارسال کالا باشید که قادر است تصمیمات کلیدی را بصورت خودکار و بر اساس داده های واقعی و لحظه ای رانندگان بگیرد و بهترین مسیر را ظرف چند ثانیه پیدا کند. اکثر نرم افزارهای FMS این خدمات را ارائه می دهند و این یک راه حل بسیار ساده برای صرفه جویی در هزینه های روزانه مصرف سوخت است.

بهینه سازی مسیر

 

7- استفاده از کولر:

سوخت مورد استفاده جهت به جریان انداختن تهویه مطبوع خودرو (کولر) به خوبی در خودروها مورد مطالعه قرار گرفته است. اگر چه پیشینه این مطالعات در مورد کامیون ها بسیار کم است. اما شرکت Consumer Report یک آزمایش قطعی در مورد هوندا آکورد انجام داده است. آنها در هنگام استفاده از سیستم تهویه مطبوع یکی از خودروها را با سرعت 65 مایل بر کیلومتر (104 کیلومتر بر ساعت) رانندگی کردند و مشخص کردند که تهویه مطبوع مسافت پیموده شده بر سوخت را 3% کاهش داده است.

جالب اینجاست آنها سعی کردند همین آزمایش را با شیشه های باز انجام دهند و دریافتند که تاثیر آن بر مصرف سوخت قابل اندازه گیری نیست. بر اساس گزارش انجمن مهندسین خودرو ایالات متحده SAE)) تخمین های گذشته برای تاثیر تهویه مطبوع بر سوخت بسیار بالا بوده و به 30% رسیده است. در حالی که این میزان برای کامیون ها بصورت شفاف مشخص نیست.

این در حالی است که این حقیقت قطعا وجود دارد و حداقل میزان تاثیر تهویه مطبوع بر مصرف سوخت کامیون 3% است. محدود کردن استفاده از تهویه مطبوع سبب صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد شد. مسلما این اقدام ارزش رنج بردن راننده از گرمای شدید را نخواهد داشت، حتی اگر آنها بتوانند پنجره ها را باز نگه دارند و یا حتی از دستگاه های تهویه مطبوع قابل حمل با باطری 12 ولتی استفاده کنند.

رانندگان برای صرفه جویی در مصرف سوخت کارهای زیادی انجام خواهند داد اما کنار گذاشتن سیستم تهویه متبوع آنها ممکن است غیر منصفانه و یک هدف دور از دسترس باشد. در بازرسی که از شرکت حمل و نقل UPS بدلیل عدم تعبیه تهویه مطبوع در کابین رانندگان کامیون های ارسال و توزیع کالای خود که با وجود گرمای بالای 110 درجه فارنهایت (43 درجه سلسیوس) تحت بررسی و تحقیق قرار گرفته است و ملزم در بکارگیری سیستم تهویه مطبوع شده است.

8-کاهش وزن اضافی کامیون:

واضح است که یک کامیون پر از بار نسبت به یک کامیون خالی سوخت بیشتری می سوزاند. یک گزارش از کشور کانادا تخمین زده است کامیونی که وزن خود را 110 پوند (حدود 50 کیلوگرم) کاهش دهد 490 دلار در سوخت در طول 124274 مایل (200هزارکیلومتر) صرفه جویی خواهد کرد.

مهم تر از آن ، اجتناب شما از بستن هر نوع باری به کفی کامیون است که سبب افزایش مقاومت در مقابل باد می گردد بر این اساس طبق گزارش شرکتConsumer Report حتی یک قفسه خالی هنگام رانندگی با سرعت 65 مایل در ساعت ، مسافت پیموده شده کامیون را به میزان 5 مایل در ساعت کاهش می دهد.

9- خاموش کردن بخاری:

یک مطالعه در سال 2015 توسط AFDC نشان داد که کامیون های سنگین 04/0 تا 08/0 گالن ( 15/0 تا 30/0 لیتر) در ساعت برای کار با بخاری سوخت می سوزانند. اگر چه این صرفه جویی اندکی در هزینه سوخت است اما در نظر بگیرید مطبوع نگه داشتن کابین کامیون برای یک راننده در یک شب سرد زمستان می توا ند چه تاثیری بر کیفیت زندگی و رضایت مندی کامیون دار داشته باشد.

محدود کردن سیستم گرمایش رانندگان احتمالا در لیست اولویت های مدیر ناوگان جهت صرفه جویی در مصرف سوخت و پیمایش بیشتر ناوگان جایی ندارد و به جرات می توان گفت در انتهای لیست اولویت های مدیران است.

 

استفاده از نرم افزارهای مدیریت ناوگان

10-استفاده از نرم افزارهای مدیریت ناوگان:

در واقع یک راهکار عملی جهت پیاده سازی همه این تغییرات استفاده از نرم افزار مدیریت ناوگان است. این ابزار تجاری قوی برای کاهش هزینه ها، بهبود بهره وری و بطور کلی کارآمد کردن کسب و کار از بالاترین شئون تا پایین ترین امور طراحی گردیده است . نرم افزار مدیریت ناوگان می تواند به شما در اجرای تمامی نکات بالا کمک کند.

این امر می تواند توسط ارسال خودکار هشدارهایی که سبب کاهش عادت های بد رانندگی مانند سرعت غیر مجاز و کار کردن موتور در زمان توقف باشد و یا اینکه می تواند مسیر بهینه را برای چندین مقصد در شرایط متفاوت ترافیکی و آب و هوایی بصورت لحظه ای محاسبه کند و یا اینکه زمانی که مشکلی در موتور وجود دارد و نیاز مبرم به تعمیر و نگهداری دارد به شما اطلاع دهد.

 

 

دستگاه ELD

همچنین می تواند مزایای بیشتری به کسب و کار شما از جمله مدیریت ارسال، محاسبه مالیات بر سوخت و موارد دیگر ارائه دهد.

دستگاه ELD