در 27 نوامبر 2019، اتحادیه اروپا مقررات ایمنی عمومی در راستای ایمنی خودروهای سنگین با هدف تشدید کاهش تعداد مرگ و میر، جراحات جدی و تصادفات در اتحادیه اروپا تصویب کرد. این موضوع قرار بود با معرفی آخرین فناوری های ایمنی به عنوان تجهیزات استاندارد در خودروهای جدید محقق شود.
این سیستم ها از قفل کننده های الکلی موتور (چنانچه تست تنفسی الکلی راننده مثبت باشد مانع از روشن شدن موتور می شود) و دستیارهای هوشمند سرعت گرفته تا سیستم های نظارت بر فشار باد لاستیک ها، دستیارهای تغییر خط و بسیاری دیگر از سیستم های کمک راننده هوشمند را شامل می شود. الزامات عمومی برای اتومبیل های سواری و وسایل نقلیه تجاری سبک همانند اتوبوس ها و وسایل نقلیه تجاری سنگین اعمال می شود. الزامات ایمنی بیشتری نیز برای انواع مختلف وسایل نقلیه اعمال شده است.
الزامات ایمنی ویژه برای اتوبوس ها و وسایل نقلیه تجاری سنگین:
تصادفات شدید وسایل نقلیه تجاری سنگین و کاربران آسیب پذیر جاده مانند عابران پیاده و دوچرخه سواران به طور مداوم در جاده های بین شهری رخ می دهد. به همین دلیل است که نصب اجباری سیستم های ایمنی خودروهای سنگین و همچنین برای اتوبوس ها فراتر از الزامات عمومی GSR و سیستم های موجود مانند سیستم های هشدار خروج از خط و سیستم های کمکی ترمز اضطراری است. برای مثال، سیستم های اضافی طراحی شده است که به رانندگان کامیون های سنگین در مورد عابران پیاده و دوچرخه سواران در نقطه کور آنها هشدار می دهد.
سیستم پیشرفته هشدار حواس پرتی راننده ADDW :
این سیستم بسیار پیشرفته برای کمک به راننده به منظور تمرکز بر وضعیت ترافیک طراحی شده است. اگر سیستم متوجه شود که راننده به هر نحوی حواسش پرت شده است به او هشدار می دهد.
تسهیل نصب سیستم قفل کننده الکل ALC :
تسهیل نصب سیسستم قفل کننده الکل یک رابط استاندارد در یک وسیله نقلیه است که امکان نصب این سیستم جدید را در خودروهایی که بصورت کارخانه ای دارای این تجهیزات نیستند را فراهم می کند. این دستگاه ها سیستم هایی هستند که برای جلوگیری از رانندگی تحت تأثیر الکل طراحی شده اند. برای رسیدن به این هدف، راننده در یک دستگاه کنترلی تنفس می دمد که میزان الکل خون او را تعیین می کند. در صورت تجاوز از حد مجاز، راننده دیگر نمی تواند موتور وسیله نقلیه تجاری را روشن کند و تردد به خطر نمی افتد.
سیستم اطلاعات نقاط کور BLIS :
سیستم دستیار تغییر خط از سیگنال هایی برای هشدار به راننده در مورد سایر کاربران جاده ای که در نقطه کور او هستند استفاده می کند. نواحی مجاور یا پشت وسیله نقلیه که برای راننده قابل مشاهده نیستند را می توان با حسگرهای فراصوتی(اولترا سونیک) یا رادار کنترل کرد.
سیستم هشدار خواب آلودگی و حواس پرتی رانندهDDR-AW :
سیستم هشدار خواب آلودگی و حواس پرتی راننده سیستمی است که هوشیاری راننده را ارزیابی می کند و در صورت لزوم به او هشدار می دهد. برای دستیابی به این هدف می توان از روش های مختلفی استفاده کرد: پایش تصویری را می توان ارزیابی کرد تا بررسی کرد که مسیر طی شده بین خط کشی حفظ می شود، حرکات فرمان را می توان پایش کرد، یا خطاهای فرمان را در رابطه با شاخص های رفتار ، زمان روز و سرعت تجزیه و تحلیل کرد.
سیستم ضبط کننده داده های حوادث EDR :
ثبت کننده داده حادثه به معنای سیستمی است که تنها با هدف ثبت و ذخیره پارامترها و اطلاعات حیاتی مرتبط با حادثه در مدت کوتاهی قبل، حین و بلافاصله پس از تصادم طراحی شده است.
سیستم هشدار توقف اضطراری ESS :
یک عملکرد هشدار دهی توسط نور است که به کاربران جاده ای که در پشت وسیله نقلیه قرار دارند نشان می دهد که وسیله نقلیه جلوی آنها به شدت در حال ترمز کردن با کاهش سرعت قابل توجه است بمنظور مقابله با شرایط غالب جاده .
سیستم دستیار سرعت هوشمند ISA :
دستیار سرعت هوشمند سیستمی است که برای کمک به راننده در حفظ سرعتی که با شرایط جاده مطابقت دارد با ارائه بازخورد هدفمند و مناسب طراحی شده است.
سیستم هشدار برخورد با عابر پیاده و دوچرخه سوار PCW :
سیستمهای بسیار پیشرفته هنگام روشن کردن وسیله نقلیه، دوچرخهسواران و عابران پیاده را که در نزدیکی خودرو هستند شناسایی میکنند و به راننده هشدار میدهند که از تصادف جلوگیری کند. این سیستم ها قادرند از برخورد با کاربران آسیب پذیر جاده به ویژه زمانی که وسیله نقلیه در حالت خاموش است جلوگیری کنند.
سیستم تشخیص دنده عقب REV :
این سیستم اطلاعاتی در مورد افراد یا اشیاء پشت وسیله نقلیه در اختیار رانندگان قرار می دهد تا از برخورد آنها در هنگام دنده عقب یا ترک فضای پارک جلوگیری شود.
سیستم پایش فشار تایر TPMS :
سیستم کنترل فشار باد لاستیک در خودرو نصب شده است. این سیستم می تواند فشار یا تغییرات فشار تایر را در طول زمان تشخیص دهد و اطلاعات را در حین حرکت خودرو به راننده منتقل کند.