فناوری کاهش اثر برخورد (وسایل نقلیه‌ی سنگین) Impact Reduction Technology

تحقیقات نشان‌دهنده‌ی آمار بالای تصادفات کامیون‌ها و تلفات رانندگان در جاده‌ها است.فناوری کاهش اثر برخورد وسایل سنگین در کاهش آمار تصادقات کمک شایانی میکند طبق آماری که اداره‌ی ایمنی و ترابری فدرال امریکا منتشر کرده، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها (وسایل نقلیه‌ی سنگین) حدود 4 درصد از حجم وسایل نقلیه‌ی ایالات متحده و تقریباً 9 درصد مایل‌های پیموده شده را تشکیل می‌دهند. با این حال حدود 13 درصد از حجم تصادفات و تلفات جاده‌ای مختص به خودروهای سنگین است. با استفاده از سیستم‌های پیشرفته‌ی کاهش تصادف می‌توان تا حدی از بروز چنین حوادثی پیشگیری کرد.

یکی از دلایلی که می‌توان برای این حجم از تصافات و برخوردها ارائه کرد، اندازه‌ی بزرگ این وسایل نقلیه است که عاملی برای آسیب‌رسانی به خودروهای سبک به شمار می‌آید. تحلیل داده‌های تصادفات جاده‌ای نشان می‌دهد غالبا راننده‌ی کامیون و خودروهای سنگین، بیشترین تقصیر را در ایجاد این برخوردها دارد و این اتفاقات راه را برای مطالبه‌گری قانونی و طرح دعاوی از سوی شرکت‌های بیمه، هموار می‌کند.

بنابراین هم منافع عمومی و هم منافع ناوگان‌ حمل‌ونقل (اعم از منافع مالی و اعتباری) ایجاب می‌کند تا این تصادف های اجتناب‌ناپذیر، به حداقل برسد. این امر، برای ناوگان حمل سوخت و مواد پتروشیمی حائز اهمیت مضاعف‌ است، چراکه تصادفات این خودروها، هرچند کوچک، می‌تواند صدمات جدی (انسانی، زیست‌محیطی و …) بیافریند و هزینه‌ی زیاد نیز صرف پاکسازی و جمع‌آوری مواد قابل اشتعال از معابر شود.

با استفاده از سیستم‌های پیشرفته‌ی کاهش تصادف و با اعمال سنجش و تحلیل بیشتر برای نظارت برتصادفات جاده‌ای، می‌توان تا حدی از بروز چنین حوادثی پیشگیری نمود.

210

سیستم تشخیص نقطه کور کناری OnSide Blind Spot Detection System

استفاده از دانش نرم‌افزاری روز و فناوری‌های نوین، سیستم‌های کاهش تصادف، نظارت بیشتری بر آنچه در نقطه‌ی کور راننده رخ می‌دهد، دارند. ضمن اینکه کنترل سرعت و تعادل کامیون و توانایی انجام اقدامات لازم در مواقع ضروری هنگام بروز حوادث نیز در حیطه‌ی امکانات ارائه شده‌ی شرکت‌های نوآور است.

رانندگان وسایل نقلیه‌ی سنگین، نقاط کور خودروی خود را نمی‌بینند که همین موضوع، سرمنشأ بسیاری از تصادفات وسایل نقلیه سنگین می‌باشد. در این راستا شرکت OnGuard در تازه ترین تولیدات خود، از محصول جدیدی به نام Onside رونمایی کرد که تحلیل درستی از برخوردها را در نقاط کور راننده ارائه می‌دهد.

این نرم‌افزار با عنوان سیستم تشخیص نقطه کور کناری OnSide BSD (OnSide Blind Spot Detection System) به عنوان یک سیستم هشداردهنده، طراحی شده و بر روی کامیون های تولیدشده‌ی جدید نصب می‌شود و قابلیت تعبیه بر روی کامیون‌های قدیمی را نیز داردسیستم تشخیص نقطه کور کناری (BSD) یک سیستم کمک راننده پیشرفته است که از رانندگان در سبقت گرفتن و مانورهای تغییر خط پشتیبانی می کند تا از برخوردهای جانبی جلوگیری کند.

211

212

سیستم OnSide در سرعت های بالاتر از 15 مایل در ساعت (24.2 کیلومتر در ساعت) فعال می شود. پس از فعال شدن، سیستم به طور مداوم نقطه کور سمت سرنشین خودرو را کنترل می کند و در مورد ظاهر شدن وسایل نقلیه در حال حرکت در نقطه کور سمت سرنشین خودرو هشدار می‌دهد. این سیستم از یک حسگر رادار بُرد کوتاه نصب شده در سمت راست کابین کامیون برای نظارت دائمی بر نقطه کور سمت سرنشین خودرو استفاده می‌کند.

هنگامی که سیستم OnSide BSD یک وسیله نقلیه در حال حرکت را در نقطه کور نظارت شده تشخیص می دهد، سیستم یک هشدار بصری از نشانگر LED BSD OnSide نصب شده سمت سرنشین (نزدیک به آینه جانبی) ارائه می دهد. این هشدار بصری می تواند با و یا بدون فعال شدن چراغ راهنما رخ می دهد. OnSide به عنوان یک سیستم مستقل طراحی شده است و هیچ سیستم دیگری برای عملکرد OnSide روی خودرو نصب نمی شود.

OnSide با سایر سیستم های مشابه سازگار است. اگر خودرو مجهز به Onside باشد و از صفحه نمایش داشبورد استفاده کند، هشدارهای بصری و شنیداری اضافی از طریق نمایشگر قابل ارائه خواهد بود.

منبع: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای