بخش حمل و نقل جاده ای در سال 2024 با یک سری چالش های بزرگ مواجه است که با رشد سریع فناوری، افزایش فشارهای محیط زیستی و تغییر در عادت های مصرف کنندگان، مشخص شده است. در این مقاله ده چالش اصلی پیش روی حمل و نقل جاده ای در سال جاری و راه حل های فناورانه مرتبط با آنها مرور شده است که نقش فناوری در رفع چالش های حمل و نقل جاده ای را نشان میدهد.

1. نوسانات قیمت سوخت:

 نوسانات غیرقابل پیش بینی قیمت سوخت چالشی دائمی برای صنعت حمل و نقل جاده ای در سال 2024 است. شرکت ها باید دائماً بودجه خود را با توجه به نوسانات بازار نفت تنظیم کنند که می تواند منجر به هزینه های عملیاتی پیش بینی نشده گردد. راه‌حل‌هایی مانند اتخاذ فناوری‌های کارآمدتر سوخت و ایجاد تنوع در منابع انرژی برای کاهش تأثیر مالی این تغییرات ضروری است.

نوسانات قیمت سوخت

2. کاربرد وسایل نقلیه با آلایندگی کمتر:

صنعت حمل و نقل جاده ای برای کاهش اثرات زیست محیطی خود تحت فشار است. در سال 2024، مقررات سختگیرانه انتشار گازهای گلخانه ای، متصدیان را وادار به سرمایه گذاری در ناوگان وسایل نقلیه کمتر آلاینده می کند. هزینه اولیه بالای این وسایل نقلیه و زیرساخت های شارژ محدود، موانع اصلی هستند که توانایی این بخش را برای عملکرد پایدار محک می زند استفاده از فناوری های نوین در موتور خودروها راه حل دیگر تبعیت از حمل و نقل سبز است.

کاربرد وسایل نقلیه با آلایندگی کمتر

3. مدیریت کمبود راننده:

فقدان رانندگان واجد شرایط برای مدت طولانی یک چالش برای حمل و نقل جاده ای بوده است و وضعیت روز به روز بدتر می شود. در سال 2024، تقاضای فزاینده برای خدمات حمل و نقل در تضاد با کمبود مداوم رانندگان است. شرکت ها باید استراتژی های نوآورانه ای را برای جذب و حفظ رانندگان توسعه دهند و در عین حال فرصت های ارائه شده توسط فناوری رانندگی خودران را بررسی کنند.

مدیریت کمبود راننده

4. ضرورت دیجیتالی شدن:

 ابزارهای دیجیتالی ستون فقرات پیش بینی بحران، تصمیم گیری آگاهانه و تلاش ها برای توسعه پایدار هستند. با وجود هزینه های مرتبط، صنعت حمل و نقل از ماهیت ضرورت استفاده از قابلیت های دیجیتال آگاه است. در واقع، 76 درصد از شرکت های لجستیک خطر جدی ناشی از نادیده گرفتن پیشرفت های صنعت دیجیتال را تشخیص داده اند. 2024 سرآغاز سالی مملو از آزمون های بزرگ برای شرکت های حمل و نقل است. مدیریت تردید ها و بلاتکلیفی اقتصادی، آشفتگی های ژئوپلیتیکی، و اختلالات تکنولوژیکی در حالی که سرمایه گذاری بر نوآوری های فنی و مسیرهای پایدار، آنها را به سمت انعطاف پذیری و تاب آوری و موفقیت سوق می دهد.

ضرورت دیجیتالی شدن

5. بهینه سازی مسیرها و لجستیک:

 بهره وری عملیاتی در حمل و نقل جاده ای بسیار مهم است و در سال 2024، شرکت ها به دنبال بهینه سازی بیشتر مسیرها و لجستیک خود هستند. فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهند، اما اجرای موفقیت‌آمیز آنها نیازمند انطباق قابل توجهی از فرآیندهای موجود است.

بهینه سازی مسیرها و لجستیک

6. سازگاری با مشکلات جهانی:

 رویدادهای جهانی مانند بحران‌های بهداشتی، درگیری‌های ژئوپلیتیکی و بلایای طبیعی می‌توانند زنجیره‌های تامین جهانی را به شدت مختل کننددر سال 2024، حمل و نقل جاده ای باید با نیاز به افزایش انعطاف پذیری و تاب آوری برای سازگاری سریع با این معضلات مواجه شوداین شامل برنامه های اضطراری قوی، همکاری نزدیک با سایر بازیگران زنجیره تامین و انعطاف پذیری عملیاتی است.

سازگاری با مشکلات جهانی

7. ادغام هوش مصنوعی در مدیریت ناوگان:

 در حالی که هوش مصنوعی(AI) فرصت های قابل توجهی را برای بهبود مدیریت ناوگان ارائه می دهد، پذیرش کامل آن در حمل و نقل جاده ای در سال 2024 بدون مشکل نیست. شرکت ها با چالش هایی مانند آموزش کارکنان، ادغام سیستم های پیچیده و نیاز به اطمینان از شفافیت و اخلاق مداری بخصوص در استفاده از داده ها مواجه هستند.

ادغام هوش مصنوعی در مدیریت ناوگان

8. موج ادغام شرکت ها:

 بخش حمل و نقل کالا از زمان شروع همه گیری کرونا، شاهد افزایش قابل توجهی در ادغام و تملک شرکت ها بوده است، روندی که انتظار می رود در سال 2024 ادامه یابد. شرکت های حمل و نقل مستقل کوچکتر در این سال که «سال ادغام» نامیده می‌شود، باید انتظار ادغام‌های شدیدتری داشته باشند. در حالی که شرکت‌های کوچک تر به دلیل عدم توانایی‌ در سرمایه‌گذاری برای رسیدن به همتایان بزرگ‌تر تلاش می‌کنند، شرکت‌های بزرگ از فرصت‌ها برای تصاحب رقبا و افزایش سهم خود از بازار استفاده می‌کنند.

موج ادغام شرکت ها

9. مدیریت زنجیره تامین لحظه ای:

تقاضای مصرف کننده برای تحویل سریع و شفاف، همواره فشار ثابتی را بر مدیریت زنجیره تامین وارد می کند. در سال 2024، شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای باید روی سیستم‌های ردیابی لحظه ای، مدیریت موجودی، و سیستم‌های جامع کنترل و نظارت لحظه ای بر سراسر فرآیند زنجیره تولید سرمایه‌گذاری کنند تا انتظارات مشتری را برآورده کنند و در بازار رقابتی باقی بمانند.

مدیریت زنجیره تامین لحظه ای

10. انتقال به مدل های کسب و کار پایدار:

پایداری به یک امر ضروری در تجارت و کسب و کار تبدیل شده است و حمل و نقل جاده ای باید مطابق با آن سازگار شود. شرکت‌ها نه تنها باید تولید کربن و آلاینده های خود را کاهش دهند، بلکه باید در مدل‌های کسب‌وکار خود تجدیدنظر کنند تا شیوه‌های پایدارتری مانند لجستیک معکوس و استفاده از سوخت‌های جایگزین را در خود بگنجانند.

انتقال به مدل های کسب و کار پایدار

نتیجه گیری:

 در سال 2024، حمل و نقل جاده ای با چالش های پیچیده و به هم پیوسته ای مواجه است. بازیگران صنعت حمل و نقل کالا باید رویکردی فعالانه، سرمایه‌گذاری در نوآوری‌های فناورانه؛ بهبود پایداری محیط‌زیست و توسعه استراتژی‌های مدیریت نیروی کار را برای اطمینان از دوام طولانی‌مدت این بخش حیاتی اتخاذ کنند.

منبع: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای